jaki zawód wybrać po humanistyce

Zastanawiasz się, jaki zawód najlepiej wybrać po studiach humanistycznych? Absolwenci kierunków humanistycznych mają wiele możliwości rozwoju zawodowego, które pozwalają im wykorzystać ich umiejętności analityczne, kreatywność i doskonałe zdolności komunikacyjne. Najlepszym wyborem będą profesje związane z mediami, edukacją, marketingiem, kulturą lub HR. Wszystko zależy jednak od twoich zainteresowań oraz mocnych stron. Zobacz poniżej, jakie konkretne ścieżki kariery czekają osoby z dyplomem humanisty!

Zawody związane z komunikacją i mediami

Absolwenci studiów humanistycznych zazwyczaj świetnie radzą sobie w zawodach związanych z komunikacją społeczną, dziennikarstwem czy copywritingiem. Kreatywność, umiejętność trafnego doboru słów oraz analizy informacji dają wiele możliwości zatrudnienia w branżach medialnych.
Według portalu Pracuj.pl:

„W dobie dynamicznie rozwijających się nowych mediów zapotrzebowanie na specjalistów do spraw komunikacji, redaktorów treści internetowych czy twórców contentu stale rośnie.”

Przykładowe zawody dla humanistów w tej branży:

  • Dziennikarz/redaktor
  • Specjalista social-media
  • Copywriter
  • Specjalista PR

Zatrudnienie w edukacji

Studia humanistyczne przygotowują również bardzo dobrze do pracy w branży edukacyjnej. Absolwenci mogą pracować m.in. jako:

  • Nauczyciele różnych przedmiotów humanistycznych (język polski, filozofia, historia, WOS)
  • Lektorzy języków obcych
  • Instruktorzy szkoleń
  • Edukatorzy muzealni lub animatorzy kultury

„Jak wynika z raportu serwisu Wynagrodzenia.pl, zawód nauczyciela stale cieszy się dużym zainteresowaniem wśród humanistów ze względu na stabilność zatrudnienia oraz możliwość realizacji własnych pasji.”

Praca w marketingu i branży reklamowej

Rynek marketingowo-reklamowy rozwija się błyskawicznie, a humaniści są niezwykle cenieni za umiejętności analizowania potrzeb odbiorców, tworzenia strategii komunikacji i skutecznej retoryki sprzedażowej. Do popularnych zawodów związanych z tą branżą należą:

  • Specjalista ds. marketingu i reklamy
  • Content marketing specialist
  • Analityk internetowy
  • Planner kampanii reklamowych

Według raportu Hays Poland:

„Coraz więcej firm przy rekrutacji na stanowiska specjalistyczne w marketingu docenia kompetencje miękkie oraz humanistyczne spojrzenie, które pozwala na efektywną komunikację z klientem.”

Kariera w HR i zasobach ludzkich

Doskonała znajomość psychologii, języka i komunikacji sprawia, że wielu humanistów decyduje się na karierę zawodową w działach zarządzania zasobami ludzkimi. Popularnymi stanowiskami są tu m.in.:

  • Specjalista ds. HR
  • Rekruter
  • Specjalista ds. Employer Branding
  • Coach lub trener rozwoju osobistego

„Jak zauważa portal KarierawFinansach.pl, humaniści posiadają naturalne predyspozycje do pracy w HR ze względu na rozwinięte umiejętności interpersonalne, empatię i wyczucie społeczne.”

Podsumowanie

Praca po studiach humanistycznych daje wiele różnorodnych możliwości zawodowych. Kluczowe jest poznanie własnych zainteresowań oraz mocnych stron oraz dopasowanie ich do odpowiedniego zawodu. Szeroka paleta wyboru pokazuje, że humanista ma przed sobą ogromne pole do popisu na współczesnym rynku pracy!

Lisowski Marek
Lisowski Marek

Łączy analityczny umysł z praktycznym podejściem do życia. Z wykształcenia prawnik, z doświadczenia przedsiębiorca, a z pasji – obserwator zmian społecznych i technologicznych. Na blogu pisze o tym, jak mężczyzna może odnaleźć się we współczesnym świecie biznesu, nauki i prawa, nie tracąc przy tym autentyczności.

Artykuły: 178