Jak zgłosić wypadek w pracy

Jak zgłosić wypadek w pracy?

Jeżeli doszło do wypadku podczas wykonywania obowiązków służbowych, masz obowiązek jak najszybciej zgłosić zdarzenie swojemu bezpośredniemu przełożonemu lub pracodawcy. Opisz wszystkie okoliczności, podaj ewentualnych świadków i zadbaj o uzyskanie oraz zachowanie dokumentacji medycznej potwierdzającej poniesione obrażenia. Pracodawca powinien powołać zespół powypadkowy w ciągu 14 dni od zaistnienia zdarzenia, w celu sporządzenia protokołu wypadkowego.

Kiedy zdarzenie traktujemy jako wypadek przy pracy?

Według prawnych wytycznych za wypadek przy pracy uznaje się nagłe zdarzenie spowodowane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w związku z wykonywaną pracą, powodujące uraz lub śmierć pracownika. Może być to przykładowo upadek, skaleczenie, uderzenie przez maszynę lub narzędzie, porażenie prądem.

Najczęstsze przyczyny wypadków w pracy:

  • Brak środków ochrony indywidualnej (np. kasku, rękawic)
  • Niewłaściwa organizacja stanowiska pracy
  • Niesprawność maszyn i urządzeń
  • Zaniedbania w instrukcjach BHP i procedurach bezpieczeństwa
  • Błędy ludzkie wynikające z niedostatecznych kwalifikacji pracownika lub nieuwagi

Jak przebiega procedura zgłoszenia wypadku?

Zgłoszenie wypadku przy pracy powinno być dokonane jak najszybciej po zaistnieniu zdarzenia:

  1. Niezależnie od rozmiaru obrażeń poinformuj natychmiast przełożonego lub bezpośrednio pracodawcę.
  2. Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi odpowiednią pomoc oraz zadbać o bezpieczeństwo pozostałych pracowników.
  3. Następnie pracodawca powołuje zespół powypadkowy, którego zadaniem jest ustalenie przyczyn i okoliczności wypadku oraz sporządzenie protokołu powypadkowego.

Według serwisu kadrowo-płacowego:

„Zespół powypadkowy sporządza protokół nie później niż 14 dni od dnia zgłoszenia wypadku. Dokument ten jest podstawą do ubiegania się o świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”.

Czego można domagać się po wypadku w pracy?

Po stwierdzeniu wypadku oraz jego należytym udokumentowaniu, pracownik ma prawo do odpowiednich świadczeń:

  • Zasiłek chorobowy — w przypadku niezdolności do pracy
  • Świadczenie rehabilitacyjne — gdy niezdolność do pracy przedłuża się po okresie pobierania zasiłku
  • Odszkodowanie jednorazowe — w przypadku trwałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu
  • Renta powypadkowa — istnieje możliwość jej uzyskania, jeżeli uraz spowoduje trwałą niezdolność do pracy lub znaczne ograniczenie zdolności zarobkowej

Podsumowanie

Pamiętaj — zgłoszenie wypadku jest twoim obowiązkiem! Prawidłowe działanie chroni Twoje interesy oraz pomaga uniknąć podobnych zdarzeń w przyszłości poprzez poprawę warunków pracy. Dbaj o powiadomienie swojego przełożonego, pilnuj procedur i współpracuj z zespołem powypadkowym w celu rzetelnego wyjaśnienia okoliczności wypadku.

Lisowski Marek
Lisowski Marek

Łączy analityczny umysł z praktycznym podejściem do życia. Z wykształcenia prawnik, z doświadczenia przedsiębiorca, a z pasji – obserwator zmian społecznych i technologicznych. Na blogu pisze o tym, jak mężczyzna może odnaleźć się we współczesnym świecie biznesu, nauki i prawa, nie tracąc przy tym autentyczności.

Artykuły: 129